期刊論文

學年 111
學期 1
出版(發表)日期 2022-10-01
作品名稱 「AI x ビジネス日本語」課程の実践研究
作品名稱(其他語言)
著者 中村香苗; 竹中温雄
單位
出版者
著錄名稱、卷期、頁數 銘傳日本語教育 (25), 頁112-135
摘要 本研究では、AI専門家と日本語教師との協働により、AI社会で人間に求められるスキルを育むことを目的としたビジネス日本語課程の実践例を報告する。具体的には、「AIと私たちの生活」というテーマを軸に、AIの音声認識技術を利用した新商品を企画するグループプロジェクトを実施した。本課程中、AI専門家はAI知識とビジネス企画の立て方に関する講義および企画案の精緻化の指導を、日本語教師は企画書の書き方とビジネスプレゼンテーションの指導を担当した。クラスメートとの協働およびAI専門家との対話を通して完成させた各グループの最終商品案には、どれもビジネス企画に必要な5W1Hや3C分析の結果が盛り込まれ、AI教育のめざす「企画発想力や創造性」が発揮されるプロジェクトであったことが窺える。また授業前後のアンケート結果の比較からは、本課程によりAIの知識が深まっただけではなく、大部分の学生がAIのある未来に期待する気持ちが大きくなり、AIが人間を脅かすという不安が減少したことが明白になった。本研究が、台湾の日本語教育における内容学習と言語学習を融合したAI課程推進の一助になれば幸いである。 本研究由AI領域專家以及日語教師共同合作,以培養AI社會中所需技能為目的,所開設商用日語課程之實踐成果。本課程以「AI與我們的生活」主題作為主軸,以小組為單位,利用AI的語音辨識技術,進行新產品的企劃。在課程當中,AI領域專家負責AI相關知識、設計商業企劃案的講授以及細修企劃案的指導;日語教師則負責指導企劃書的撰寫以及商務場合之發表技巧。透過同學之間的合作以及和AI領域專家的溝通討論,所完成的商品企劃案成品可以看出,其中融入商業企劃中必要的5W1H和3C分析結果、並發揮AI教育所期望培養的「企劃發想和創意」兩項能力。另外以參與此課程前後的問卷調查進行比較可以發現,藉由本課程,不只加深學生們對於AI相關知識的認識,大部分的學生對於AI可能威脅人類生活的不安也有所減少,並更加期待AI技術參與的未來。期望本研究對於台灣日語教育領域中,整合內容和語言學習的AI課程之推動能夠有所助益。|This study illustrates how an AI expert and a Japanese language instructor collaboratively conduct a Business Japanese course to develop various human skills required in the AI society. Specifically, based on the theme of "AI and our life," the students carried out a group project to plan a new product employing AI speech recognition technology. During the course, the AI expert was in charge of the lectures of AI knowledge and business planning as well as group conference for improvement of each plan. The Japanese instructor guided how to write a business plan and make an oral presentation. Each group's final product plan demonstrates that the students cultivated their planning ability and creativity. The comparison of the results of the pre-and the post-course questionnaires also shows that this course helped the students not only understand what AI is, but also grow expectation for the future with AI as well as lessen their fear to AI. We hope this research will contribute to promote the AI course that integrates content learning and language learning in the Japanese language education in Taiwan.
關鍵字 AI ;ビジネス日本語;内容重視の言語教育;音声認識;商品企画;AI;商用日文 ; 內容和語言的整合學習 ; 語音辨識;商品企劃;AI; business Japanese;CBI;AI speech recognition;product planning
語言 jp
ISSN 1029-6271
期刊性質 國內
收錄於 Airiti Library Taiwan
產學合作
通訊作者 中村香苗
審稿制度
國別 TWN
公開徵稿
出版型式 ,電子版,紙本
相關連結

機構典藏連結 ( http://tkuir.lib.tku.edu.tw:8080/dspace/handle/987654321/123088 )